انواع مته ها و کاربرد های آن

انواع مته ها و کاربرد های آن

مته‌ها ابزار ضروری برای هر علاقه‌مند به DIY یا نجاری، فلزکار یا صنعتگر حرفه‌ای هستند. انواع مختلفی از مته ها در بازار موجود است که هر کدام برای اهداف خاصی طراحی شده اند. در اینجا به چند نوع از مته ها و موارد استفاده از آنها آورده شده است:

انواع مته ها 

مته های پیچشی:

از پرکاربردترین مته ها هستند. آنها برای ایجاد سوراخ های استوانه ای در مواد مختلف از جمله چوب، فلز و پلاستیک ساخته شده اند.

 

مته های براد پوینت:

دارای نوک نوک تیز هستند که به آنها کمک می کند تا سوراخ را با دقت قرار دهند. آنها برای نجاری، به ویژه برای سوراخ کردن قطعات ضخیم چوب ایده آل هستند.

 

مته های بیل دار:

دارای تیغه ای صاف و پارویی هستند که به آنها کمک می کند تا چوب را به سرعت سوراخ کنند. آنها برای ایجاد سوراخ های بزرگ در چوب ایده آل هستند و همچنین می توانند روی فلزات نرم استفاده شوند.

 

مته‌های مارپیچی:

دارای طراحی مارپیچی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا به طور موثر براده‌های چوب را هنگام سوراخ کردن چوب از بین ببرند. آنها برای ایجاد سوراخ های عمیق در چوب ایده آل هستند.

 

مته های فورستنر:

دارای طراحی ته تخت هستند که به آنها کمک می کند سوراخ های دقیق و ته صافی در چوب ایجاد کنند. آنها برای ایجاد سوراخ برای رولپلاک یا سایر ویژگی های تزئینی ایده آل هستند.

 

مته های پلکانی:

مته های پلکانی یکی دیگر از انواع مته ها است که دارای طراحی پلکانی هستند که به آنها اجازه می دهد سوراخ هایی با اندازه های مختلف را با یک مته سوراخ کنند. آنها برای کار با فلزات نازک یا پلاستیک ایده آل هستند.

بخوانید:  پیچ خروسکی:همه کاره ابزارهای صنعتی(کاربردها)

 

مته های کانترسینک:

برای ایجاد یک لبه اریب در اطراف یک سوراخ حفر شده ساخته شده اند. آنها برای ایجاد یک سطح صاف برای پیچ یا پیچ و مهره ایده آل هستند.

 

مته های روکشی:

رای ایجاد سوراخی با کف مسطح با قطر وسیع تر از سوراخ حفر شده طراحی شده اند. آنها برای ایجاد شکاف برای پیچ و مهره یا سایر اتصال دهنده ها ایده آل هستند.

 

مته های مخروطی:

از نوک تا ساقه دارای یک مخروط تدریجی هستند. آنها برای ایجاد سوراخ برای پرچ ها یا سایر اتصال دهنده ها ایده آل هستند.

 

مته های بنایی:

برای سوراخ کردن مواد سخت مانند بتن، آجر و سنگ طراحی شده اند. آنها دارای یک نوک کاربید هستند که می تواند در برابر اصطکاک زیاد حفاری از طریق مواد سخت مقاومت کند.

 

مته های شیشه ای و کاشی:

تکه های شیشه و کاشی دارای نوک کاربید هستند که می توانند کاشی های شیشه ای، سرامیکی و چینی را سوراخ کنند. آنها برای جلوگیری از بریدگی یا ترک خوردگی مواد در حال حفاری طراحی شده اند.

 

مته های اره سوراخ دار:

اره های سوراخ دار دارای تیغه ای مدور هستند که می توانند چوب، فلز و پلاستیک را برش دهند. آنها برای ایجاد سوراخ هایی با قطر بزرگتر ایده آل هستند.

 

مته های الماسی:

برای سوراخ کردن مواد سخت مانند شیشه، سنگ و سرامیک طراحی شده اند. آنها دارای نوک الماسی هستند که می تواند گرما و اصطکاک زیاد ناشی از سوراخ کردن مواد سخت را تحمل کند.

بخوانید:  چگونه یک جعبه ابزار مناسب را خریداری کنیم؟

 

مته های کاربید:

برای سوراخ کردن مواد سخت مانند فلز و سنگ تراشی طراحی شده اند. آنها دارای نوک کاربید هستند که دوام بیشتری نسبت به قطعات فولادی با سرعت بالا دارد.

 

مته های سمت چپ:

برای چرخش در خلاف جهت عقربه های ساعت طراحی شده اند . برای سوراخ کردن پیچ ها یا پیچ های شکسته ایده آل هستند.

 

 

مته های خود تغذیه:

برای سوراخ کردن سریع و کارآمد چوب طراحی شده اند. آنها دارای یک نوک نخ هستند که قطعه را از طریق چوب می کشد و نیاز به نیروی اضافی را کاهش می دهد.

 

مته های نصب کننده:

برای سوراخ کاری چوب، فلز و پلاستیک طراحی شده اند. آنها یک محور بلند و انعطاف پذیر دارند که می تواند به فضاها و زوایای تنگ برسد.

 

مته های ساقه کاهش یافته:

دارای قطر ساقه ای هستند که از قطر برش کوچکتر است. آنها برای استفاده در پرس های مته با اندازه چاک محدود ایده آل هستند.

انواع مته ها

سخن پایانی:

مته ها ابزاری ضروری برای حفاری سوراخ در طیف وسیعی از مواد از جمله چوب، فلز، پلاستیک و سنگ تراشی هستند.

به عنوان مثال، مته‌های پیچشی معمولاً برای سوراخکاری روی چوب، فلز و پلاستیک استفاده می‌شوند، در حالی که مته‌های نقطه براد برای سوراخ کردن چوب بدون سرگردانی ایده‌آل هستند. بیت های بیل برای سوراخ کردن سوراخ های بزرگ در چوب عالی هستند، در حالی که بیت های Forstner برای سوراخ کردن سوراخ های تمیز و ته صاف استفاده می شوند. در حالی که بیت های سنگ تراشی برای سوراخ کردن آجر، بتن و سایر مصالح بنایی طراحی شده اند. با انتخاب دریل بیت مناسب برای کار، می توانید اطمینان حاصل کنید که نتایج مورد نیاز خود را دریافت کرده و از آسیب رساندن به مواد یا ابزار خود جلوگیری کنید.

بخوانید:  راهنمای کامل برای پاک‌کردن انواع چسب از لباس و پارچه

فروشگاه اینترنتی ابزار پرتو ، سعی دارد با جمع آوری بهترین برند ها و با کیفیت از انواع مته ها ، بتواند نیاز مشتریان عزیز را تامین نماید. شما می توانید انواع مته را هم بصورت خرده و هم بصورت عمده از فروشگاه خریداری نمایید.

admin